multiple sclerose (MS)

Wat is MS?

MS  is een ziekte waarbij de beschermende isolatielaag (myeline) rond het centrale zenuwstelsel (hersenen, ruggenmerg en oogzenuwen) aangetast wordt. Om nog onbekende redenen ontstaan er ontstekingen die het myeline aantasten en daardoor kunnen de zenuwen minder goed hun werk doen. Het gevolg is dat er klachten ontstaan zoals pijn stijfheid , veranderd gevoel of krachtsverlies. Soms verdwijnen de klachten weer. Het kan ook zijn dat de ontstekingen zo heftig zijn dat de klachten niet meer volledig verdwijnen.

Welke klachten ontstaan is afhankelijk van de locatie van de ontstekingen. Bij ontstekingen in het ruggenmerg bijvoorbeeld kan er krachtsvermindering in een been ontstaan waardoor het lopen moeilijker gaat of het gevoel in de benen en/of een deel van de romp anders is. Ook kunnen er problemen met de coördinatie, spierzwakte, pijn, verminderd zicht en geheugenproblemen zich voordoen. Het is van persoon tot persoon verschillend hoe vaak ontstekingen optreden, waar ontstekingen ontstaan en hoe ernstig deze zijn. Daardoor uit de MS zich bij iedereen op een andere manier.

MS wordt ingedeeld in verschillende vormen. We onderscheiden:

• Relapsing-remitting MS

• Relapsing-progressieve MS

• Secundair progressieve MS

• Primair progressieve MS.

MS is helaas niet te genezen. Wel zijn er voor een aantal vormen van MS medicijnen waardoor het ziektebeloop gestopt of sterk vertraagd kan worden. Deze medicijnen zorgen ervoor dat er minder ontstekingen ontstaan, waardoor de klachten ook minder vaak optreden. Hierdoor kan de ziekte langer stabiel gehouden worden en kan de MS-patiënt langer op een stabiel niveau in het dagelijks leven functioneren. De medicijnen worden voorgeschreven door de neuroloog.

Wat kan de fysiotherapeut voor U betekenen?

Het is voor iedereen belangrijk om regelmatig te bewegen. Dit geldt zeker ook voor een persoon met MS. Bewegen zorgt voor een verbetering in het lichamelijk en geestelijk functioneren. Het beloop van de MS kan niet tegengehouden worden, maar soms kunnen de  gevolgen van de ziekte in het dagelijks leven beperkt worden.                                     Het doel van de fysiotherapie is om houding en beweging zo optimaal mogelijk te houden zodat   zelfstandig  functioneren zo lang mogelijk behouden blijft.

Afhankelijk van de hulpvraag van de patiënt, mantelzorger en overige betrokkenen wordt in overleg een behandelplan opgesteld waar de volgende onderdelen aan bod kunnen komen:

• Opbouwen en onderhouden van het uithoudingsvermogen

• Opbouwen en onderhouden van de spierkracht

• Verminderen/stabiliseren van stijfheid en spasticiteit

• Advies ten aanzien van belasting/belastbaarheid

• Bewegelijkheid van spieren en gewrichten behouden

• Optimaliseren van balans

• Het bevorderen van de zelfstandigheid in het dagelijks leven

• In samenspraak met een ergotherapeut meedenken over aanpassingen die nodig zijn in het dagelijks leven.

Odette WiggersMaite Rodal en Elsemarie de Boer zijn de deskundigen op het gebied van MS binnen De Singel Fysiotherapie. Onze praktijk is aangesloten bij MS Zorg Nederland.

We werken zowel op de locatie op de Lusthoflaan, als op de Bronkhorststraat.

De vergoeding voor fysiotherapie:

MS is een chronische indicatie. Dit houdt in dat de eerste 20 behandelingen eenmalig uit de aanvullende verzekering betaald worden. Daarna gaat de vergoeding uit de basis verzekering. We hebben altijd een verwijzing nodig van de arts.