schrijfproblemen
Bij het tekenen en schrijven speelt de motoriek een grote rol. Het wordt vaak in groep 2 al opgemerkt door de leerkracht als kinderen problemen hebben met tekenen, kleuren en voorbereidend schrijven. Dit kan komen door motorische problemen. Wanneer deze problemen niet in de klas op te lossen zijn, kan de leerkracht ouders adviseren contact op te nemen met de kinderfysiotherapeut. Ook ouders zelf of de schoolarts kunnen zien dat het kind moeite heeft met schrijven.
Het is ook mogelijk dat pas in groep 3 of in hogere groepen wordt gezien dat een kind moeite of problemen heeft met het schrijven.
Kenmerken van motorische schrijfproblemen zijn:
• instabiele penvatting waardoor moeite met het maken van de schrijfbewegingen
• het handschrift is niet of nauwelijks leesbaar
• het schrijftempo is te traag
• het kind kan niet goed tussen de lijnen schrijven op school
• het kind heeft veel moeite met het aanleren van de schrijfbeweging
• pijn in de hand doordat het kind te hard duwt of knijpt in de pen
Naast een observatie en onderzoek van de motoriek wordt gekeken naar de oorzaak van de schrijfproblemen. Daarna wordt een behandelplan opgesteld. Afhankelijk van de gevonden problemen kan de behandeling bestaan uit oefeningen om de fijne motoriek te verbeteren en/of oefeningen gericht op het verbeteren van de schrijfmotoriek, het verbeteren van de zithouding bij het schrijven en/of oefeningen om de vorm van de letters te verbeteren.
Bij de Singel Fysiotherapie zijn Sanne van der Beek en Stephine van Gennip, de kinderfysiotherapeuten, die schrijfproblemen behandelen.
Terug naar alle klachtenbeelden