oedeem

Lymfoedeem
Lymfoedeem is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Klachten die kunnen ontstaan bij lymfoedeem zijn: pijn, zwelling, gespannen gevoel, beperking in de bewegingen en/of beperkingen in het dagelijks functioneren, huidafwijkingen en infecties. Er zijn verschillende soorten lymfoedeem te onderscheiden op basis van de verschillende oorzaken.

• Primair lymfoedeem is een aangeboren afwijking waarbij het lymfestelsel minder ontwikkeld aanwezig is en/of minder goed functioneert. De afwijking kan in verschillende levensfasen aan het licht komen.

• Secundair lymfoedeem kan ontstaan na beschadiging van het lymfestelsel door ontstekingen (wondroos), operatieve ingrepen of bestraling en het verwijderen van lymfeknopen (bijvoorbeeld door behandeling voor kanker). Permanente overbelasting van het veneuze vaatstelsel kan ook leiden tot secundair lymfoedeem.

• Lipoedeem ontstaat door ophoping van ongelijkmatig verdeeld vetweefsel en gaat soms samen met lymfoedeem ( lipo-lymfoedeem).

Behandeling van lymfoedeem
Tijdens de intake en het oedeemfysiotherapeutisch onderzoek worden alle aspecten rond uw oedeemklachten geïnventariseerd om samen met u te komen tot een behandelplan. De combinatie van de hierna genoemde behandeltechnieken hangt af van de bevindingen uit intake en onderzoek.

Petra Gielink en Maite Rodal zijn de oedeemfysiotherapeuten bij de Singel Fysiotherapie.