Wat is Parkinson?

De ziekte van Parkinson is een ziekte van de hersenen. Het kan iedereen overkomen, zoals bijvoorbeeld prins Claus, de bokser Mohammed Ali en zangeres Jerney Kaagman. Wie aan de ziekte lijdt, kan uiteenlopende klachten hebben en de ziekte van Parkinson is dan ook erg complex.

Voor geen enkele patiënt is het beeld van Parkinsonsymptomen hetzelfde. Mensen met de ziekte van Parkinson hebben te weinig dopamine in hun hersenen. Dat komt door een beschadiging van de zenuwcellen die dopamine aanmaken. De oorzaak van die beschadiging is helaas nog onbekend. Dopamine, een zogenaamde neurotransmitter, is nodig om signalen door te geven van de ene naar de andere hersencel. Het tekort aan dopamine kan problemen geven bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, omdraaien in bed en praten. Ook kunnen geheugenstoornissen, slaapproblemen, depressies, concentratieproblemen en persoonlijkheidsveranderingen optreden.

Voorbeelden van symptomen die met bewegen te maken hebben:
• Trillen (tremor) van de handen, benen, kin of tong
• Trager worden van bewegingen (bradykinesie), moeite met starten van bewegingen

(akinesie) en ontbreken van automatische bewegingen (hypokinesie)
• Stijfheid van de spieren (rigiditeit)
• Houdings- en evenwichtsproblemen en soms vallen bij langer bestaan van de ziekte
• 'Bevriezen' van de benen tijdens lopen (freezing), waardoor het lijkt alsof de voeten aan

de vloer blijven plakken

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?
Als u problemen ervaart bij dagelijkse bewegingen, zoals lopen, opstaan uit een stoel en omrollen in bed, kunt u veel baat hebben bij fysiotherapie. Dat is ook het geval als uw conditie minder wordt of als u nek- of schouderklachten heeft. Contact met de fysiotherapeut is ook zinvol als u vaker valt en juist geneigd bent om minder te bewegen. Dat is begrijpelijk. Actief blijven heeft echter een positieve uitwerking op uw klachten en voorkomt nieuwe bijkomende klachten, zoals broze botten, verstopping of problemen met uw hart.

Sandra van den Berg is de deskundige op het gebied van Parkinson binnen de Singel Fysiotherapie. Onze praktijk is lid van Parkinsonnet: www.parkinsonnet.nl

Zelfstandigheid
Uw fysiotherapeut kijkt samen met u of fysiotherapie kan helpen bij het verminderen van de problemen die u ervaart. De behandeling kan bestaan uit hulp bij het onderhouden of opbouwen van uw conditie. Verder kunt u samen met uw fysiotherapeut werken aan de verbetering van specifieke dagelijkse activiteiten zoals lopen en het opstaan uit een stoel. U krijgt goede voorlichting, een essentieel onderdeel van de behandeling bij de ziekte van Parkinson. Op die manier kunt u ook op langere termijn, actief blijven. Het doel is immers het verbeteren of behouden van uw zelfstandigheid en veiligheid. De adviezen, behandeling en begeleiding worden afgestemd op uw situatie en op hoe ver Parkinson zich bij u ontwikkeld heeft.

Wat kunt u zelf doen?
Het gaat erom dat u zich zo goed mogelijk in het dagelijks leven kunt blijven bewegen en dat u op een verantwoorde manier actief blijft. Het is vooral belangrijk om tijdig actie te ondernemen. Wacht niet tot uw conditie verminderd is, maar houd deze op peil. Zorg dat u voldoende blijft bewegen. Een voorbeeld van beweging die regelmatig als prettig ervaren wordt is salsa dansen. In Leiden bestaat deze mogelijkheid ook, voor verdere informatie zie: www.dosbailadores.nl
Een andere manier van dansen wordt aangeboden via Dance for Health.

Parkinson Café Oegstgeest
Het Parkinson Café brengt mensen met Parkinson samen. Het Parkinson Café Oegstgeest richt zich op de regio Alphen aan den Rijn - Voorschoten - Lisse.
Locatie: De Grote zaal van verpleeghuis Van Wijckerslooth
Van Wijckersloothplein 1, 2341 BB Oegstgeest.
Data en tijden: Elke derde donderdag van de maand, van 13.30 tot 16.30 uur
De agenda van het Parkinson café is te vinden op de website van de Parkinsonvereniging.

De fases ziekte van Parkinson:

De vroege fase:
In de vroege fase kunt u nog vrijwel alles doen. Het doel van fysiotherapie in deze (en vaak ook in de volgende fasen) is: zorgen dat u actief blijft, dat u niet bang bent om te bewegen of te vallen en dat uw conditie op peil blijft en/of verbetert. De fysiotherapeut geeft informatie en voorlichting en oefent met u. Oefeningen kunt u eventueel in groepsverband doen, met specifieke aandacht voor uw evenwicht, uw spiersterkte, beweeglijkheid van de gewrichten en uw algemene conditie. Wanneer nodig of gewenst wordt in deze en de volgende fasen uw partner of verzorger bij de behandeling betrokken.

De middenfase:
In deze fase merkt u dat u minder aankunt bij diverse activiteiten. Het is lastiger om uw evenwicht te bewaren en de kans om te vallen is groter. Fysiotherapie richt zich op het oefenen van bewegingen zoals omrollen in bed en opstaan uit een stoel, de juiste lichaamshouding, reiken en grijpen, evenwicht bewaren en lopen.

De late fase:
Bij een klein deel van de Parkinsonpatiënten ontwikkelt de ziekte zich zodanig dat ze op een rolstoel zijn aangewezen of in bed moeten blijven. Fysiotherapie helpt onder meer om belangrijke functies zoals uw ademhaling te behouden en doorligplekken te voorkomen. De fysiotherapeut begeleidt bij oefeningen en adviseert onder meer over de beste lichaamshouding in bed of rolstoel. Ook kan uw partner of verzorger bij een fysiotherapeut terecht om bijvoorbeeld te leren hoe u het beste opgetild kan worden.

Parkinson of parkinsonisme?
Parkinsonisme is de verzamelterm voor de symptomen die mensen met de ziekte van Parkinson kunnen hebben. Deze symptomen kunnen ook voorkomen bij beschadiging van dezelfde hersengebieden als bij de ziekte van Parkinson, maar met een andere oorzaak, zoals:
• ziektes die verwant zijn aan de ziekte van Parkinson (atypisch parkinsonisme: MSA,

PSP,CBG)
• een slechte doorbloeding van de hersenen (vasculair parkinsonisme)
• het gebruik van bepaalde medicijnen (medicamenteus parkinsonisme)
• blootstelling aan giftige stoffen in de leef- of werkomgeving (toxisch parkinsonisme)